Esmee en Miranda

Jongeren kijken uit naar nieuw thuis: bouw zorglocatie De Iris eindelijk gestart in Vianen

Interview Astrid Pel in AD-regio, 15-05-2021;
Foto: © William Hoogteyling

Ze kunnen niet langer wachten. Na meer dan twaalf jaar staan zestien jongeren met een beperking te popelen om zelfstandig in Vianen te kunnen wonen in het huis van Stichting De Iris op Zorglandgoed Bloemendaal. Eindelijk is de bouw gestart.

Het duurde allemaal zo lang omdat een bezwaarmaker zich afvraagt of er wel gebouwd mag worden op dit stuk grond langs de Lange Waaijsteeg. Het is aan de rechter om daar antwoord op te geven. LEKSTEDEwonen heeft wel al een vergunning om te bouwen en mag daar dus mee doorgaan.

Ondertussen kijken Margot, Koen, Olivier, Esmée, Jamay, Bibi, Michelle, Jolanda, Kim, Rick, Reinout, Susanne, Penja en Lian reikhalzend uit naar de voltooiing van Zorglandgoed Bloemendaal. De heipalen van hun toekomstige thuis zijn de grond in geslagen. Esmée (21) kijkt naar de bouwplaats met haar moeder Miranda Mulder. ,,Leuk natuurlijk’’, zegt Esmée op de vraag hoe ze het vindt om hier te komen wonen. Een deel van de week woont zij bij haar ouders in IJsselstein en het andere deel in een zorgboerderij in Cabauw.

Ideaal

Voor haar dochter is deze plek in Vianen ideaal, legt Miranda uit. ,,Esmée werkt in Everdingen in Winkel & Zo, dus dat is lekker dichtbij. Samen met haar zien wij er erg naar uit dat het huis van Iris eindelijk klaar is.’’

LEKSTEDEwonen en de gemeente Vijfheerenlanden ondersteunen de aanleg van Zorglandgoed Bloemendaal, gelegen grofweg in de driehoek tussen het Merwedekanaal, de Helsdingse Achterweg en Lange Waaijsteeg. Op dit voor het publiek toegankelijke landgoed komt naast het huis van De Iris ook zorglocatie De Herbergier voor mensen met dementie. Verder komt er een boomgaard, moestuin en een voor iedereen toegankelijke wandelroute aangelegd. Eind deze maand ondertekenen Stichting De Iris en LEKSTEDEwonen de huurovereenkomst.

Stichting De Iris is een initiatief van ouders. Zij ontvangen geen subsidies van de overheid en zijn afhankelijk van sponsors, fondsen, donaties en eigen bijdragen voor de inrichting en het runnen van het Irishuis.

• Lees meer over manieren waarop u Stichting de Iris kunt steunen.
  • Volg de bouw via het fotoverslag.